
Pleje og hjælp
Få et overblik over de forskellige former for pleje og hjælp, vi tilbyder på Kollektivhuset.
Vi aftaler i forbindelse med indflytningen, hvilken pleje og hjælp du skal have.
Dit behov for pleje og hjælp vurderes løbende af personalet.
Personlig pleje kan f.eks. være:
- af- og påklædning
- sengeredning
- bad
- hudpleje
- at gøre dig i stand
- brug af hjælpemidler
- middagshvil
- toiletbesøg.
Sygepleje kan f.eks. være:
- forebyggende sundhedsoplysning og rådgivning
- inkontinenspleje
- medicinering
- pleje ved alvorlig sygdom
- psykisk pleje og omsorg
- behandlingsforløb
- sondemad
- sårpleje
- undersøgelser.
Hvis du er tilmeldt fuld forplejning, får du alle dine måltider serveret. Du kan enten få måltiderne serveret i din egen bolig eller i vores fælles spiserum - du bestemmer selv.
Hvis du ikke er tilmeldt fuld forplejning, kan du få hjælp til at tilberede og anrette din mad, spise og rydde op efter måltidet.
Personalet kan give dig gode råd og lave en ernæringsplan, som passer til dit behov.
Du kan få hjælp til rengøring i din bolig hver 14. dag. Dog bliver dit badeværelse gjort rent en gang om ugen i forbindelse med dit bad. Rengøringen kan omfatte følgende opgaver:
- støvsugning
- gulvvask
- aftørring af støv
- skift af sengetøj
- rengøring af håndvask, toilet, badekar og øvrigt inventar på badeværelset
- rengøring af køkkenbord og hårde hvidevarer (udvendigt)
- afrimning/aftørring af køleskab og fryser.
Du skal selv hjælpe så meget til med rengøringen, som du kan.
Hvis du gerne vil have gjort rent oftere eller have gjort hovedrent, kan du bede dine pårørende om hjælp til det eller købe privat rengøring.
Du kan få hjælp til at vaske tøj i din egen vaskemaskine eller i et fællesvaskeri.
Personalet kan også hjælpe med at tørre tøjet, lægge det sammen og lægge det på plads.
Du kan få hjælp til indkøb, hvis du eller dine pårørende ikke kan købe ind selv.
Personalet hjælper dig med at bestille dagligvarer fra en butik, som kan levere varerne til dig. Derudover kan personalet også hjælpe dig med at sætte varerne på plads.
På ældrecentrene er der ansat terapeuter, som sørger for, at du får hjælpemidler, hvis du har brug for det.
Du får et nødkald, hvis du har brug for det.
Du må kun bruge nødkaldet i nødsituationer, hvor det ikke er muligt at kontakte personalet på andre måder.
Du kan beholde din egen læge, når du flytter ind på et ældrecenter. Dog har nogle ældrecentre en læge tilknyttet og anbefaler, at du skifter til denne.
Personalet kan hjælpe dig med at bestille tid og transport til lægen.
Som udgangspunkt er det dine pårørende, der skal ledsage dig til lægen, hvis du har brug for dette.
Du beholder din sædvanlige tandlæge, når du flytter ind på et ældrecenter.
Personalet kan hjælpe dig med at bestille tid og transport til tandlægen.
Hvis du af helbredsmæssige årsager ikke kan besøge din sædvanlige tandlæge, kan du blive tilmeldt omsorgstandplejen. Det betyder, at en tandlæge kommer til dig på ældrecentret.
Du bestemmer selv, om du vil bruge den frisør, der er tilknyttet Kollektivhuset, eller om du vil fortsætte med at bruge din sædvanlige frisør.
Personalet kan hjælpe dig med at bestille tid og evt. transport til frisøren.
Du bestemmer selv, om du vil bruge den fodterapeut, der er tilknyttet Kollektivhuset, eller om du vil fortsætte med at bruge din sædvanlige fodterapeut.
Personalet kan hjælpe dig med at bestille tid og evt. transport til fodterapeuten.